Kuinka parantaa hakutuloksen klikkaus­prosenttia

Orgaanisten hakutulosten klikkausprosentin parantaminen nostaa sijoituksia hakutuloksissa ja lisää vierailijoiden määrää sivustollasi. Korkeat sijoitukset ovat turhia, jos ihmiset eivät klikkaa niistä sivuillesi. Kerron sinulle seuraavaksi kuinka voit parantaa hakutuloksen klikkausprosenttia!

Miksi hakutuloksen klikkausprosentin parantaminen on tärkeää?

49% Google-hauista ei päädy sivustoille

Vuonna 2019 toteutetussa tutkimuksesta käy ilmi, että 49% Google-hauista ei päädy millekään sivustolle.

Tämä tarkoittaa meille sivustojen omistajille sitä, että hakutulosten klikkausprosentin parantaminen on syytä ottaa tarkasti huomioon hakukoneoptimoinnissa.

Hakutuloksen klikkausprosentin parantaminen

Lähde: SparkToro

41,45% Google-hauista päädytään orgaanisten hakutulosten kolmannen osapuolen sivustoille, kuten tänne.

Kolmannen osapuolen Google Ads -mainoksiin hakutuloksissa päädytään 3,58% kaikista hauista. Orgaanisia hakutuloksia klikataan siis 12-kertaisesti Google-mainoksiin verrattaessa.

Googlen itsensä omistamille sivustoille päädytään orgaanisesti 5,90% kaikista hauista. Vain 0,11% Google-hauissa päädytään mainosten kautta Googlen omille sivustoille.

Miksi näistä luvuista pitäisi välittää?

Kun vain reilussa 40% Google-hauista päädytään meidän kolmannen osapuolen sivustoillemme, on syytä katsoa peiliin.

Sinun ja minun sivustojemme hakukoneille tarjoamat metatiedot eivät ole riittävän huokuttelevia saadaksemme ihmiset klikkaamaan niistä. Hakutuloksen klikkausprosenttia on kuitenkin mahdollista huomattavasti parantaa.

Google itse kertoo hakutuloksen klikkausprosentin parantavan sijoituksia hakutuloksissa

Videolla Googlen ohjelmistoinsinööri Matt Cutts kertoo seuraavaa:

”Niin moni ihminen ajattelee pelkkiä hakutulossijoituksia, mutta lopettaa heti siihen – eikä se ole oikea tapa ajatella asiaa. Haluat ajatella sijoituksia, mutta sitten sitä, kuinka voit maksimoida klikkausprosentin eli kuinka voit tehdä metatiedoista huokuttelevampia. Ei pakottavia mutta sellaisia, joka saa ihmiset klikkaamaan sitä, koska he tietävät saavansa vastauksen hakutuloksen takaa.”

”Ei ole oikeastaan väliä kuinka monesti sivusi tulee esille, vaan se kuinka monesti hakutulostasi klikataan. Klikkauksen jälkeen on tärkeää, että konversio-optimointi on kohdillaan ja saat ihmiset tekemään sen, mitä oikeasti haluat heidän tekevän – ostamaan, ottamaan yhteyttä tai mitä tahansa.

7 helppoa tapaa parantaa hakutuloksen klikkausprosenttia

  1. Tarkista sivustosi keskimääräinen klikkausprosentti
  2. Paranna sivujen metaotsikoita
  3. Hyödynnä sivujen metakuvauksia
  4. Tee URL-rakenteesta kuvaavampi
  5. Sisällytä kuvia ja mediaa sivuillesi
  6. Käytä jäsenneltyä tietoa hyväksesi
  7. Testaa muutoksien toimivuus

Näiden 7 yksinkertaisen ja tehokkaan tavan avulla pystyt parantamaan hakutuloksen klikkausprosenttia huomattavasti.

Tarkista sivustosi keskimääräinen klikkausprosentti

Ennen varsinaisten muutoksien tekemistä sivuillesi on tärkeää tietää, miten yksittäiset sivut nykyisillään pärjäävät hakutulossivuilla. Tämän tiedon löydät kätevästi Google Analyticsista.

Eikö sinun sivustollasi ole Google Analyticsia käytössä? Katso täältä ohjeet, kuinka Google Analyticsin asentaminen tehdään.

Siirry tästä Google Analyticsiin. Löydät keskimääräisen hakutuloksen klikkausprosentin (CTR) seuraavasti: ’Hankinta’ ⇒ ’Search Console’ ⇒ ’Kyselyt’ (englanniksi: ’Acquisition’ ⇒ ’Search Console’ > Queries’).

Hakutuloksen klikkausprosentti Google Analyticsissa

Kyselyjen kautta on nähtävillä saadut klikkaukset, impressiot, klikkausprosentit ja keskimääräiset sijainnit.

Lisää arvokasta dataa klikkausprosenteista saat hankittua välilehden ’Laskeutumissivut’ kautta. Laskeutumissivut löydät Google Analyticsistä seuraavasti: ’Hankinta’ ⇒ ’Search Console’ ⇒ ’Laskeutumissivut’ (englanniksi: ’Acquisition’ ⇒ ’Search Console’ ⇒ ’Landing Pages’.

Laskeutumissivun klikkausprosentti Google-hauissa

Näiden kahden eri raportin avulla saat helposti selville, mitkä sivut toimivat ja mitkä eivät. Voit ottaa ensimmäisenä tarkempaan käsittelyyn sivut, jotka pärjäävät tällä hetkellä huonoiten.

Paranna sivujen metaotsikoita

Yksi erinomainen tapa erottua hakutulossivulla on luoda puoleensavetäviä otsikoita (metaotsikoita). Huokuttelevat otsikot toimivat Google-mainonnassa, sähköpostimarkkinoinnissa, uutisissa kuin Googlen hakukonetuloksissakin.

Palatakseni Matt Cuttsin huomioihin: ei ole sinänsä väliä löytyykö sivusi hakutulossivun 2. vai 4. sijalta. Kunhan metaotsikkosi on puoleensavetävä, saat hankittua sivuillesi uuden vierailijan.

Tästä esimerkki omasta viimeaikaisesta Google-hausta termillä ”mitä tehdä helsingissä kesällä”:

Metaotsikon optimoiminen

Ensimmäisenä oleva hakutulos on niin sanottu exact match -hakutulos eli vastaa täysin haettua avainsanayhdistelmää. Toisena oleva hakutulos on kuitenkin houkuttelevampi, joten se ansaitsi oman vierailuni ensimmäisenä.

Miten tällaisia houkuttelevia ja puoleensavetäviä otsikoita sitten tehdään?

  • Vetoa ihmisten tunteisiin. Suurin osa ihmisten päätöksistä perustuu tunteisiin, kuten myös klikkausten kohdalla. Ylemmässä esimerkissä toisena ollut hakutulossivu käytti oivaltavasti tätä hyväkseen.
  • Tee listauksia. Listaukset ovat suosittuja, koska ne ovat helposti luettavassa muodossa. Myös numerot metaotsikoissa parantavat hakutuloksen klikkausprosenttia. Älä siis epäröi käyttää niitä!
  • Käytä kaikki käytössäsi olevat 60 merkkiä. Mitä enemmän tilaa hakutulossivulta otsikkosi vie, sitä suuremmalla todennäköisyydellä sitä klikataan.

Tässä sinulle vielä muutamia esimerkkejä, joita voit käyttää apunasi luodessasi suussasulavia otsikoita sivuillesi:

  • ”Kuinka tein näiden 7 keinon avulla __________?”
  •  ”9 nopeaa tapaa ___________ ja tehdä rahaa netissä”
  • ”__________ näillä 5 eri hauskalla tavalla”

Ainakin maailmalla hakukoneoptimoinnin ammattilaiset uskaltavat käyttää numeroita otsikoissa. Tässä esimerkki hakutermistä ”SEO tips”:Kuinka parantaa hakutuloksten klikkausprosentteja

Tällä pienellä katselmuksella voidaan todeta rohkeasti myös, että parittomat luvut toimivat paremmin kuin parilliset (7 vs. 2).

Hyödynnä sivujen metakuvauksia

Seuraavana hakutulossivulla metaotsikon jälkeen on näkyvillä sivun metakuvaus (englanniksi: meta description).

Metakuvauksessa voit kertoa potentiaalisella vierailijalle lisää siitä, mitä he voivat sisällöltä odottaa. Metakuvaus vie suurimman osan hakutulossivun tilasta.

Metakuvauksien sääntö numero 1: Kirjoita metakuvaus omin käsin. Jos et kirjoita jokaiselle sivustosi sivulle, artikkelille ja uutiselle omaa metakuvausta, Google tekee sen puolestasi. Vaikka Google on suuri ja mahtava hakukone, rohkenen silti väittää, että me ihmiset kirjoitamme huomattavasti parempia.

Google käytännössä vetää sivun sisällöstä sopivimman lauseen metakuvaukseksi, joka todennäköisesti sisältää avainsanan. Googlen tekemät metakuvaukset eivät kuitenkaan ole puoleensavetäviä, eivätkä näin ollen paranna klikkausprosenttia.

Tee metakuvauksesta kohdennettu ja merkityksellinen:

Google-hakutulos

Tein Google-haun avainsanayhdistelmällä ”paras uimaranta rovaniemi”. Huomataan, että Google tekee kaikista hakutuloksista löytyvistä avainsanoista ja niiden muunnoksista <b>lihavoituja</b>.

Vaikka metakuvausta on hyvä käyttää niin sanottuna myyntipuheena sivulle, muista silti sisällyttää ainakin tärkeimmät avainsanasi siihen. Lihavoidut tekstit osuvat ihmisten silmään ja saavat meidät klikkaamaan niistä.

Tee URL-rakenteesta kuvaavampi

Metaotsikon ja -kuvauksen jälkeen hakutuloksessa on aina näkyvillä URL (lyhenne sanoista: Uniform Resource Locator). Puhekielessä suomeksi verkko-osoite.

Verkko-osoitteella on erityisesti merkitystä Googlelle ja muille hakukoneille, mutta myös potentiaalisille vierailijoille eli meille ihmisille.

Sen lisäksi, että voit sisällyttää URL-rakenteeseen avainsanan tai -yhdistelmän on suositeltavaa käyttää kategorioita ja alaluokkia. Luokitukset kertovat meille ihmisille, että kyseisen aihealueen alta on olemassa myös muita artikkeleita, sivuja tai yrityksen verkkokaupan tuotteita.

Hakutulosten klikkausprosentit

Yllä oleva esimerkki Verkkokauppa.comin hakutuloksen URL-rakenteesta kertoo heti, että tarjolla on paljon muutakin kuin yhdet headset-kuulokkeet.

Sisällytä kuvia tai mediaa sivuillesi

Kuvat, videot ja muut mediat ovat tehokas keino lisätä vierailijoiden sivuillasi viettämää aikaa. Kuvat toimivat katseenvangitsijoina myös hakutuloksissa.

Tein mobiilihaun avainsanayhdistelmällä ”autokorjaamo tampere” ja alla olevassa kuvassa on kolman kärki. Mitä hakutulosta sinä klikkaisit?

Google-mobiilihaku

Suurin osa valitsisi toiseksi ylimmän hakutuloksen, koska se sisältää visuaalisen elementin – kuvan. Tiesitkö, että ihmisten aivot prosessoivat visuaalisia elementtejä 60 000 kertaa nopeammin kuin tekstiä?

Visuaalisten elementtien tärkeys hakukonetuloksissa

Lähde: The Next Web

Näiden osittain satunnaisten 1:1-kuvanostojen lisäksi Google on alkanut käyttää mobiilihakutuloksissa sivustojen faviconeita. Favicon on sivuston ikoni, joka näkyy useimmissa selaimissa välilehdellä otsikon vasemmalla puolella.

Faviconien käyttötarkoitus oli pitkään vain paremman käyttäjäkokemuksen tarjoaminen käyttäjälle. Eikä näitä pieniä ikoneita pidetty niin tärkeinä.

Nyt kun Google on alkanut nostaa sivustojen faviconit näkyville myös hakutulossivuille, suosittelen sinua vahvasti lisäämään sellaisen sivustollesi. Näin helposti ja nopeasti voit parantaa hakutulosten klikkausprosentteja.

Käytä jäsenneltyä tietoa hyödyksesi

Jäsenneltyä dataa käytetään rikastettujen katkelmien (englanniksi: rich snippet) esittämiseen Googlen ja muiden hakukoneiden hakutuloksissa. Jäsennellyllä datalla voidaan tuoda hakutuloksiin esille muun muassa arvosteluja, kuvia, kirjoittajia tai tuotetietoja.

Strukturoitu data

Yllä olevasta kuvasta nähdään, kuinka Gigantti ja Power ovat käyttäneet jäsenneltynä tietona arvosteluita edukseen hakutulossivuilla. Heidän hakutuloksensa erottuvat muiden joukosta parhaiten.

Myös mResell on käyttänyt jäsenneltyjä tietoja. Heidän käyttämänsä hintatieto ei kuitenkaan erotu joukosta yhtä hyvin kuin arvostelut.

Jäsenneltyjen tietojen asettaminen sivustoille lasketaan yleisesti teknisen hakukoneoptimoinnin yhdeksi mahdolliseksi osa-alueeksi. Jos sinun sivustosi tai verkkokauppasi tarvitsee rikastettuja katkelmia hakutulossivuille, ota yhteyttä.

Testaa muutosten toimivuus

Viimeinen asia listalla hakutuloksen klikkausprosenttia parantaessa on tuloksien mittaaminen ja testaaminen.

Vähintään kerran kuukaudessa tarkista ja vertaa, kuinka uudelleen optimoidut sivut pärjäävät klikkausprosentin osalta kuukauden takaiseen verrattuna.

Tässä kohtaa palaat takaisin Google Analyticsin, esimerkiksi tämän linkin kautta.

Löydät laskeutumissivu- ja kyselykohtaiset klikkausprosentit seuraavasti: ’Hankinta’ ⇒ ’Search Console’ ⇒ ’Laskeutumissivut’ tai ’Kyselyt’. Sama englanniksi: ’Acquisition’ ⇒ ’Search Console’ ⇒ ’Landing Pages’ or ’Queries’.

Vertailu edelliskuukauteen tehdään seuraavasti: paina oikeasta yläkulmasta päivämääriä ⇒ paina täppä kohtaan ’Vertaa kohteeseen’ ⇒ valitse haluamasi päivämäärät vertailuun ⇒ paina ’Käytä’ tehdäksesi vertailu.

Google Analytics hakutuloksen klikkausprosentti

Tässä tapauksessa huomataan, että klikkausprosentit ovat parantuneet kuukauden mittaisella ajanjaksolla keskimäärin 144,63%!

Googlen kautta saapuneiden kävijöiden määrä kasvoi 210% kuukaudessa. Hakukoneoptimoinnilla voidaan saavuttaa näkyviä ja mitattavia tuloksia välillä myös nopeasti.

Yhteenveto hakutuloksen klikkausprosentin parantamisesta

Hakutuloksen klikkausprosentin parantamisella voidaan saavuttaa näkyviä ja mitattavia tuloksia. Kertauksena listasimme seitsemän tärkeintä asiaa, joiden huomioiminen hakutulosten klikkausprosenttien parantamisessa on syytä muistaa:

  1. Tarkista sivustosi keskimääräinen klikkausprosentti
  2. Paranna sivujen metaotsikoita
  3. Hyödynnä sivujen metakuvauksia
  4. Tee URL-rakenteesta kuvaavampi
  5. Sisällytä kuvia ja mediaa sivuillesi
  6. Käytä jäsenneltyä tietoa hyväksesi
  7. Testaa muutoksien toimivuus

Näiden seitsemän tehokkaan keinon avulla pystyt parantamaan hakutuloksen klikkausprosenttia huomattavasti – jopa kuukaudessa!

Kerro muillekin kuinka parantaa hakutuloksen klikkausprosenttia

Ohita kilpailijat verkossa tekemällä yhteistyötä meidän kanssamme!

Digitoimisto UolevIT logo

Tilaa Oppimisalueen oppaat sähköpostiisi!

Tilaamalla ilmoitukset Oppimisalueen uusista oppaista suoraan sähköpostiisi, pysyt mukana digimarkkinoinnin kärjessä.

Kiitos Oppimisalueelle liittymisestä!

Pin It on Pinterest