Digimark­kinoinnin sanasto haltuun hetkessä

Digitaalisen markkinoinnin sanasto voi aiheuttaa ensikertalaiselle helposti harmaita hiuksia ja hikikarpaloita otsalle. Alta löydät vastauksen useamman eri sanan tai lyhenteen tarkoitukselle ja alkuperälle. Käy kaikki läpi, jotta ymmärrät mistä markkinointihenkilöt keskustelevat.

A/B-testaus

A/B-testaus on prosessi, jossa verrataan verkkosivun, sähköpostin tai muun markkinointikanavan kahta versiota vain yhdellä vaihtuvalla elementillä.

Olemme kirjoittaneet yli 1500 sanaisen pikaoppaan A/B-testauksesta.

CMS

CMS on lyhenne englannin kielen sanoista Content Management System. Suomeksi CMS = sisällönhallintajärjestelmä.

CMS on ohjelmisto tai applikaatio, joka käyttää tietokantaa sisältöjen hallintaan. Sisällönhallintajärjestelmiä käytetään helpottamaan sivustojen sisällön ja rakenteen päivittämistä.

Useimmat sisällönhallintajärjestelmät pohjautuvat avoimeen lähdekoodiin eli ne ovat vapaasti kaikkien saatavilla ja muokattavissa. Useimpiin avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmiin on kuitenkin saatavilla maksullisia teemoja ja lisäosia.

Maailmanlaajuisesti eniten käytettyjä sisällönhallintajärjestelmiä ovat WordPress, Joomla, Drupal ja Magento. Alla olevasta kuvasta näet kymmenen suosituinta sisällönhallintajärjestelmää vuonna 2018.

CMS julkaisujarjestelma

Lähde: WebsiteSetup

CPC

Lyhenne sanoista Cost Per Click, suomeksi klikkauskohtainen hinta. Klikkauskohtainen hinta kertoo, esimerkiksi Google Ads -mainonnassa käytetyn mainoksen klikkauksen kustannuksen.

Lue lisää aiheesta täältä.

CPA

Lyhenne sanoista Cost Per Acquisition, suomeksi hankintakohtainen hinta. Keskimääräinen hankintakohtainen hinta (CPA) lasketaan jakamalla konversioiden kokonaiskustannukset konversioiden kokonaismäärällä.

CRM

CRM on lyhenne englannin kielen sanoista Customer Relationship Management. Suomessa termiä käytettäessä puhutaan asiakkuudenhallintajärjestelmästä.

Digimarkkinoinnin sanasto: CRM eli asiakkuudenhallintajärjestelmä

Asiakkuudenhallintajärjestelmä (CRM) on teknologia, jonka avulla hallitaan yrityksen suhteita ja vuorovaikutusta asiakkaiden – ja potentiaalisten asiakkaiden – kanssa. Yksinkertaisuudessaan parantaa liikesuhteita.

CRM-järjestelmä auttaa yrityksiä pitämään yhteyttä asiakkaisiin, tehostamaan prosesseja ja näin ollen parantamaan yrityksen kannattavuutta.

CTA

Lyhenne sanoista Call To Action, suomeksi toimintakehote. Toimintakehote (CTA) on yleensä painike, jolla pyritään kiinnittämään sivustolla vierailijan huomio ja suorittamaan haluttu toiminto, kuten tuotteen lisääminen ostoskoriin.

CTR

Lyhenne sanoista Click Trough Rate, suomeksi klikkausprosentti. Klikkausprosentti kertoo, kuinka suuri prosenttiosuus mainoksen tai hakutuloksen nähneistä klikkasi sitä. Klikkausprosentti (CTR) lasketaan jakamalla klikkausten määrä mainoksen tai hakutuloksen näyttökertojen määrällä.

Facebook-pikseli

Facebook-pikseli on kotisivuille tai verkkokauppaan lisättävä koodinpätkä, jonka avulla voidaan analysoida, optimoida ja luoda mainoskampanjoiden kohderyhmiä.

Facebookin seurantapikseliin kertynyt data auttaa varmistamaan, että mainoksesi näkyvät niille, jotka todennäköisimmin suorittavat halutun toiminnon. Näin voit parantaa Facebook-mainoksen konversioita ja saada parempaa tuottoa.

Facebook-pikseli lisätään sivustosi otsikkokoodiin <head>-tagien väliin. Voit lisätä koodinpätkän otsikkokoodiin itse manuaalisesti, lisäosan avulla tai lähettämällä koodinpätkän sivustosi ylläpitäjälle.

Digimarkkinoinnin sanasto: Facebook-pikseli

Tarvitsetko apua Facebook-pikselin lisäämisessä sivustollesi? Ota meihin yhteyttä!

KPI

KPI (Key Performance Indicator), suorityskykyilmaisin

KPI (Key Performance Indicator) tarkoittaa suomeksi suorituskykyilmaisinta tai keskeistä tulosindikaattoria. Suorituskykyilmaisin (KPI) on mitattavissa oleva arvo, joka osoittaa sitä, kuinka tehokkaasti yritys saavuttaa keskeiset liiketoiminnan tavoitteet.

Yritykset käyttävät KPI-arvoja useilla tasoilla arvioidakseen niiden menestystä tavoitteiden saavuttamisessa. Korkeatasoiset suorityskykyilmaisimet keskittyvät liiketoiminnan yleiseen suorituskykyyn.

Matalan tason keskeiset tulosindikaattorit keskittyvät eri osastojen prosesseihin, kuten myyntiin, markkinointiin ja henkilöstöön. Yksi esimerkki matalan tason KPI:sta on myynnin ja markkinoinnin käyttämä ROAS.

PPC

Lyhenne sanoista Pay Per Click, vapaasti suomennettuna maksettu mainonta. Maksettua mainontaa (PPC) voidaan toteuttaa, esimerkiksi Facebookissa, Instagramissa, LinkedInissä, Bing Adsissä ja Google Adsissä. Maksat palveluntarjoajalle jokaisesta klikkauksesta, jonka mainoksesi vastaanottaa.

ROAS

ROAS (Return on Advertising Spend) on suorituskykyilmaisin (KPI), jota käytetään maksetun median tehokkuudeen määrittämiseen. Se voidaan laskea niin online- kuin offline-mainoskampanjoille. ROAS voi keskittyä myös kampanjaelementteihin, kuten Google Adsin mainosryhmiin tai yksittäisiin avainsanoihin PPC-mainonnassa.

ROAS lasketaan jakamalla mainoskampanjalla aikaan saatu liikevaihto, mainoskampanjaan käytetyllä summalla. Esimerkiksi:

  • Yritys käytti kuukaudessa 2000 € Google Ads -mainontaan.
  • Yritys teki 6000 € liikevaihtoa kuukaudessa kampanjan kautta.
  • 6000 € ÷ 2000 € = 3:1 tai 300%

Näin ollen yrityksen jokainen käyttämä euro Google Ads -mainontaan tuotti neljä euroa liikevaihtoa. Oliko 300% ROAS kannattava sijoitus yritykselle? Se riippuu pitkälti siitä, minkälainen kulurakenne yrityksen toiminnalla on.

Digimarkkinoinnin sanasto, ROAS

Löydät helppokäyttöisen ROAS-laskurin täältä.

SaaS

SaaS on lyhenne englannin kielen sanoista Software as a Service.

SaaS on ohjelmistojen jakelumalli, jossa sen sijaan, että ohjelmisto ladataan paikallisesti tietokoneellesi, ohjelma on kolmannen osapuolen palveluntarjoajan ylläpitämä.

SaaS-ohjelmistoa voit käyttää internetin välityksellä – tyypillisesti verkkoselaimen käyttöliittymän kautta. Tunnettuja SaaS-palveluita ovat muun muassa Microsoft Office 365, MailChimp, Dropbox ja Slack.

SaaS, Software as a Service

Lähde: Atlantic

SEO

SEO on lyhenne sanoista Search Engine Optimization. Suomennettuna se tarkoittaa hakukoneoptimointia.

SEO-toimenpiteillä pyritään lisäämään sivuston liikennettä ja sen laatua orgaanisten hakutuloksien avulla.

SEO sijoitustekijät

Yllä olevassa kuvassa on tärkeimpiä asioita, joita tulee ottaa huomioon hakukoneoptimoinnissa. Pelkkä sisäinen ja ulkoinen optimointi ei enää riitä, vaan sivuston on syytä olla myös teknisesti hakukoneoptimoitu.

Jaa digimarkkinoinnin sanasto ystäville ja työkavereille, jotta he ymmärtäisivät sinua

Digimarkkinoinnin sanasto hallussa? Haluatko tietää lisää?

Digitoimisto UolevIT logo

Tilaa Oppimisalueen oppaat sähköpostiisi!

Tilaamalla ilmoitukset Oppimisalueen uusista oppaista suoraan sähköpostiisi, pysyt mukana digimarkkinoinnin kärjessä.

Kiitos Oppimisalueelle liittymisestä!

Pin It on Pinterest