A/B-testaus on konversio-optimoinnin tehotyökalu

A/B-testaus on tehokas tapa vertailla yrityksesi parhaiden myynninedistämis- ja markkinointistrategioiden toimivuutta. AB-testauksen avulla voidaan testata kaikkea – kotisivujen teksteistä uutiskirjeiden sisältöön ja Facebook- tai Google-mainontaan.

A/B testaus on prosessi, jossa verrataan verkkosivun, sähköpostin tai muun markkinointivälineen kahta versiota vain yhdellä vaihtuvalla elementillä.

Jos A/B-testaat esimerkiksi etusivusi <h1>-otsikkoa, luot etusivusta kaksi eri versiota, jossa vain otsikko on muuttunut. Kun olet valmistellut muunnelmasi, esität puolille etusivun vierailijoista version A – ja toiselle puolelle vierailijoista version B.

Testauksen lopputulokset kertovat sinulle, mikä versio osoittautui yleisön kesken suositummaksi asettamaasi mittariin nähden. Mittarina voidaan käyttää esimerkiksi konversioprosenttia tai sivustolla vietettyä aikaa.

A/B-testaus

Lähde: Optimizely

Hyvin suunniteltu AB testaus voi tehdä suuren eron yrityksen markkinointitoimien tehokkuudessa ja kannattavuudessa. Löytämällä ja yhdistämällä parhaiten toimivat osa-alueet – esimerkiksi verkkokaupassa – voidaan markkinointi­toiminnastasi tehdä huomattavasti euromääräisesti kannattavampaa.

Miksi AB-testausta kannattaa tehdä?

Kotisivujen, verkkokaupan tai sähköposti­markkinointi­kampanjan luominen on vasta ensimmäinen askel digitaalisessa markkinoinnissa. Kun uudet kotisivut tai verkkokauppa on julkaistu, haluat todennäköisesti tietää auttavatko ne myyntiäsi vai eivät.

A/B-testaus auttaa sinua selvittämään, mitkä kuvat, ilmaisut, sanat, videot, testimoniaalit ja monet muut sivustojen elementit toimivat parhaiten.

HubSpotin tekemässä AB-testissä he selvittivät vanhaa mysteeriä siitä, minkä värinen CTA-painike toimii parhaiten.

AB testaus

Tulokset olivat vuosia konversio-optimoinnin parissa työskennelleiden keskuudessa yllättäviä. Punainen CTA-painike voitti AB testauksen 21% erolla.

Täytyy kuitenkin muistaa, että tähän tulokseen vaikutti useat yksittäiset tekijät, kuten sivuston design, kohdevierailijat tai Performablen värimaailma.

Älä mene heti muuttamaan sivustosi CTA-painikkeita punaisiksi! Suorita oikeaoppinen A/B-testi ja katso, mikä sinun sivustosi kohdalla toimii parhaiten.

A/B-testauksen rahalliset hyödyt

Yksinkertainen esimerkki AB testauksen mahdollisista rahallisista hyödyistä:

  • Omistat yrityksen, joka ostaa sisällöntuotantoa kolmannelta osapuolelta 25 000 eurolla vuodessa.
  • Kolmas osapuoli julkaisee viisi artikkelia viikossa yrityksesi blogiin, yhteensä 260 artikkelia vuodessa.
  • Jos yrityksen blogin keskimääräinen artikkeli tuottaa 10 liidiä, voidaan sanoa sen maksavan hieman yli 96 euroa hankkia 10 liidiä yrityksellesi. (25 000 € ÷ 260 artikkelia = 96 € per artikkeli).
  • Jos käsket kolmannen osapuolen viettää kaksi päivää tehden A/B-testausta yhdelle artikkelille sen sijaan, että he kirjoittaisivat kaksi artikkelia, voit polttaa 96 euroa, koska yrityksesi julkaisee yhden artikkelin vähemmän.
  • Jos AB-testaus havaitsee, että voit lisätä kunkin artikkelin konversioprosenttia 10 liidistä 20 liidiin, käytit juuri 96 euroa, jotta potentiaalisesti kaksinkertaistit asiakkaasi, joita yrityksesi saa blogistasi.
  • Jos AB-testaus epäonnistuu, menetit tietysti nämä 96 euroa, mutta voit tehdä seuraavasta AB-testistä entistä tarkemman ja valistuneemman. Jos toinen A/B-testi onnistuu tuplaamaan konversioprosentin, käytit lopulta 192 euroa potentiaalisesti blogin kautta tulevien tulojen kaksinkertaistamiseen.
  • Riippumatta siitä, kuinka monta kertaa AB testi epäonnistuu, sen mahdollinen onnistuminen on lähes aina suurempi kuin sen suorittamisesta aiheutuvat kustannukset.

On olemassa monenlaisia AB-testejä, joilla kokeilut ovat lopulta sen arvoisia. Tässä muutamia tavallisimpia tavoitteita, joita A/B-testauksella pyritään saavuttamaan:

  • Alhaisempi ostoskorin hylkääminen. MightyCallin mukaan keskimäärin 40-75 prosenttia ihmisistä jättää tuotteita verkkokaupan ostoskoriin. AB-testaamalla eri tuotekuvia tai kassasivun layottia voidaan vähentää ostoskorin hylänneiden osuutta.
  • Korkeampi konversioprosentti. Kokeilemalla eri värejä, sijainteja tai CTA-painikkeiden ankkuritekstejä voidaan muuttaa painikkeista klikkaavien määrää. Tällaisella pienelläkin muutoksella voit saada hankittua enemmän tarjouspyyntöjä tai liidejä.
  • Korkeampi kävijämäärä. Testaamalla eri otsikoita artikkeleissa tai sivuissa voit saada hankittua lisää kävijöitä hakukoneista. 

AB-testauksen hyödyt

A/B-testauksen hyödyt. Lähde: Optimizely

Mitä elementtejä sinun kannattaa A/B-testata?

Toiset markkinoinnin osa-alueet edistävät saatuja tuloksia enemmän kuin toiset. Esimerkiksi yhden sanan muuttamisella uutiskirjeen sisällössä tuskin saavutetaan suuria eroja konversio- tai klikkausprosenteissa.

Koska käytettävissä oleva aika ja raha ovat yleensä rajallisia, toteuta AB-testausta sivuston tai markkinointikeinon vaikuttavimpiin osa-alueisiin. Tässä sinulle viisi parasta elementtiä, joille kannattaa suorittaa A/B testausta:

  1. Otsikot ja sisältö. Sivun otsikko on se, minkä ihmiset yleensä näkevät ensimmäisenä saapuessaan. Jos otsikko ei kiinnitä lukijan huomiota, hän tuskin jaksaa jatkaa lukemista eteenpäin.
  2. Kuvat, videot ja muut mediat. Kuten viittasin aiemmin artikkelissa ”Kuinka parantaa hakutuloksen klikkausprosenttia”, ihmisen aivot prosessoivat visuaalisia elementtiä 60 000 kertaa nopeammin kuin tekstielementtejä. Median A/B-testaamisella voi olla valtavia vaikutuksia konversio- ja klikkausprosentteihin.
  3. CTA-painikkeet. Yhden sanan vaihtamisella CTA-painikkeessa voi olla kauaskantoisia vaikutuksia konversioprosenttiin. Myös muilla CTA-painikkeen osa-alueilla, kuten väreillä, koolla ja kontrasteilla voi olla vaikutuksia tuloksiin.
  4. Sisällön määrä. Jos sinulla on olemassa laskeutumissivu – esimerkiksi Google Ads -kampanjalle – on laskeutumissivun sisällöllä suuri merkitys konversioihin. Joskus pidempi on parempi kuin lyhyt – ja päinvastoin. Älä jää arvailujen varaan vaan tee A/B-testausta!
  5. Tuotekuvaukset. Verkkokaupan osalta tuotekuvauksilla ja niiden sisällöillä voi olla suuria vaikutuksia kaupan konversioprosentteihin.

Verkkokaupan A/B-testaus

Kuinka A/B-testaus tehdään?

A/B-testaus ei ole älyttömän monimutkaista, mutta tarvitset strategian ennen kuin sen aloittaminen on kannattavaa. Sinulla on ehkä jo hyvä arvaus siitä, mikä voisi toimia ja mikä ei.

Kumpi versio laskeutumissivusta tai muusta markkinointimenetelmästä toimii mielestäsi paremmin ja miksi? Seuraavaksi testaat tämän.

1. Kerää dataa

Sivuston, verkkokaupan tai muun markkinointimenetelmän tilastot kertovat monesti, mistä on hyvä aloittaa. Data auttaa kertomalla sinulle, mitkä sivuston osa-alueet tuottavat sinulle tarpeeksi dataa nopeasti.

Pyri löytämään sivuja, joilla on pieni konversioprosentti tai korkea poistumisprosentti. Näistä on kannattavinta lähteä liikkeelle.

2. Tunnista tavoitteet

Konversioiden (tavoitteiden) seuraaminen on tärkeää, jotta voit määrittää oliko uusi variaatio tuottoisampi kuin alkuperäinen versio. Tavoitteet voivat olla mitä tahansa painikkeiden painamisen ja verkkokaupan ostotapahtuman väliltä.

HOX! Tavoitteen on oltava kuitenkin sellainen, josta saadaan tarpeeksi dataa tarpeeksi nopeasti. Ei ole olemassa yksiselitteistä lukua siitä, kuinka monta sivun näyttökertaa A/B testin suorittamiseen vaaditaan. Yleisellä tasolla enempi parempi, koska silloin saadut luvut ovat luotettavampia.

Voit tehdä VWO:n laskurilla suuntaa antavan arvion A/B-testaukseen vaadittavasta ajasta.

3. Luo hypoteesejä

Tunnistettuasi tavoitteet voit alkaa miettimään ideoita A/B-testaukselle ja hypoteesejä siitä, mikä toimisi paremmin kuin alkuperäinen versio.

Luotuasi listan hypoteeseista priorisoi ne oletetun vaikutuksen ja haastavuuden mukaan. Hyvin suunniteltu on puoleksi tehty.

4. Luo variaatioita

Tee haluamasi muutokset haluamiisi elementteihin sivustollasi tai verkkokaupassa käyttäen A/B-testaukseen tarkoitettua ohjelmistoa. Useassa A/B-testauksen työkalussa on käytössä visuaalinen muokkain, jonka avulla muutosten tekeminen on helppoa.

5. Käynnistä AB-testi

Käynnistä A/B-testisi ja odota vierailijoita sivustollesi. Nyt 50 prosentille vierailijoista näytetään, esimerkiksi vanhaa laskeutumissivua ja toiselle 50 prosentilla uutta laskeutumissivua.

A/B-testaus kannattaa

Lähde: Reliablesoft

6. Analysoi tuloksia

On aika analysoida tuloksia, kun A/B-testaus on saatu päätökseen. Käyttämäsi A/B-testaustyökalu näyttää sinulle, kumpi versio toimi paremmin.

Jos hypoteesisi osui oikeaan ja variaatio voitti AB-testauksen, katso voitko käyttää saamaasi tietoa hyödyksi muille sivuilla tai markkinointikanavissa.

Jos hypoteesisi ei voittanut A/B-testausta, älä säikähdä. Voit käyttää saatua tietoasi hyödyksi miettiessäsi seuraavaa hypoteettista parannusta.

Kuinka A/B-testaus tehdään

A/B-testauksen työkalut

Tarvitset A/B-testaustyökalun tai -ohjelmiston, jotta voit toteuttaa kokeiluja, joilla edistät sivustosi tai markkinointikanavan kannattavuutta.

Teimme sinulle listan 10 työkalusta, joilla voit tehdä AB testausta. Helpottaaksemme lopullisen ohjelmiston valintaa jaottelimme ne sinulle kolmeen kategoriaan:

Määrittelemättömät

Näiden AB-testausohjelmistojen hinnat eivät ole näkyvissä julkisesti sivustoilla, vaan heiltä täytyy pyytää tarjous.

Hinta perustuu yleisesti ottaen asiakkaan markkinointikanavien lukumäärään, kuukausittaisiin kävijämääriin ja sen volyymiin sekä mahdollisiin lisäpalveluihin, kuten integraatioihin.

AB testaus työkalu

Tarkoittaako määrittelemätön kallista? Foorumikeskusteluiden perusteella useampaa näistä pidetään ainakin hintalaatu-suhteeltaan erinomaisina!

Keskihintaiset

Keskihintaisiin A/B-testaustyökalujen joukkoon nousee toimijoita, joilta on saatavilla niin sanottu alkaen-malli. Tämän lisäksi suuremmat yritykset voivat pyytää räätälöityjä tarjouksia omiin tarpeisiinsa.

Keskihintaiset ovat hyviä vaihtoehtoja, jos sinusta tuntuu siltä, että ilmaisista loppuvat ominaisuudet tai vaihtoehdot kesken.

Ilmaiset

Ilmaiset A/B-testausohjelmistot ovat loistavia työkaluja aloittaa pienimuotoinen A/B-testaus ja konversio-optimointi. Ilmainen ei ole välttämättä sama asia kuin huono – nämä työkalut riittävät yllättävän moneen.

Ilmainen AB-testausohjelmisto

Yhteenveto: A/B-testaus

Kertaus kannattaa, joten tässä muistutuksena kuusi AB-testauksen vaihetta:

  1. Kerää dataa
  2. Tunnista tavoitteet
  3. Luo hypoteeseja
  4. Luo variaatioita
  5. Käynnistä A/B-testaus
  6. Analysoi tuloksia

Jaa A/B-testauksen PIKAOPAS 2019 eteenpäin

Digitoimisto UolevIT logo

Tilaa Oppimisalueen oppaat sähköpostiisi!

Tilaamalla ilmoitukset Oppimisalueen uusista oppaista suoraan sähköpostiisi, pysyt mukana digimarkkinoinnin kärjessä.

Kiitos Oppimisalueelle liittymisestä!

Pin It on Pinterest